Frisksporttorpet

Frisksporttorpet heter Stensberg på en karta över Nyköpings stads ägor 1857, och det är osäkert hur gammalt det är och dess ursprungliga syfte. Det kan ha varit bostad åt en skogvaktare/tillsynsman för ”Jägarhållet”. Torpet kan också ha varit soldattorp, möjligen med anknytning till det exercisområde ”Campements Plats” som fanns där kyrkogården nu ligger. De olika byggnadernas ålder är också osäker.

Senare kallades fastigheten Stensborg. Vid början av 1900-talet var torpet tjänstebostad åt stadens skogvaktare. År 1913 flyttade den nyanställde stadsskogvaktaren Sigfrid Karlsson (från Arboga) med fru och två döttrar, 4 och 1 år gamla, hit. På torpet fanns boningshus, ladugård och uthus, samt ett tillhörande markområde. I ladugården höll man en ko, grisar och höns.

Familjen utökades sedemera med ytterligare 3 barn. Dessutom flyttade Sigfrid Karlssons föräldrar också hit, sedan fadern fått jobb på den skogsplantskola som låg i närheten av mejeriet i Oppeby. De bodde i det hus (lillstugan) som nu inrymmer en bastu. Den del av byggnaden som numera är omklädningsrum var ett bostadsrum med kokspis. Utrymmet intill (nuvarande duschrummet) var inrett som tvättstuga och det rum som nu innehåller bastun var ett oisolerat utrymme (kallförråd) där skogvaktaren brukade hänga skjutet vilt. Bakom den byggnaden hade man en hundgård för familjens hund(ar).

Vatten till hushållet och djuren togs från en brunn på tomten. Sommartid då brunnen sinade hämtades vatten från en annan brunn en bit in i skogen.

Skogvaktaren pensionerades 1949 men bodde kvar fram till 1959 då han avled (på sin 75-årsdag).

När änkan till skogvaktaren flyttat ut beslöt Nyköpings stad att inte hyra ut eller sälja fastigheten som permanentbostad, eftersom det saknades avlopp och rinnande vatten inom fastigheten. Torpet uthyrdes i stället till Nyköpings Frisksportklubb (bildad 1955) som föreningsstuga.

Frisksportarna satte genast i gång med att renovera byggnaderna. I stallet/ladugården gjorde man i ordning en samlingslokal ”Storstugan”. Man har också byggt om lillstugan/tvättstugan/förrådet till bastubyggnad. Själva boningshuset har inte byggts om, men tapetserats etc. På fasaden finns nu frisksportsymbolen – Torshammaren inuti Solringen. Torshammaren (Mjölner) slår ned på allt som hindrar vår utveckling och Solringen bygger upp och främjar en god utveckling.

Klubbens medlemmar har under årens lopp i samarbete med Nyköpings stad/kommun anlagt och underhållit motionsspår etc. på fastigheten och övriga delar av Hållet. Man anlade också (fotbolls)planen och ett antal volleybollplaner. Under en period hade man sommartid trampoliner i en iordningställd grop.

1990 kom Torpet i kyrkans ägo sedan Nyköpings kommun bytt bort marken mot annan mark, som Alla Helgona församling ägde (där nu Påljungshages köpcentrum ligger).

Friskporttorpet är en friluftsgård där NFK ordnar tips- och bingopromenad för allmänheten på söndagar. Man badar bastu på fredagar och sommartid spelas beachvolleyboll på de planer som anlagts där trampolinerna förut fanns. Motionsspår och bollplaner används flitigt såväl av klubbens medlemmar som allmänheten. Räddningstjänstens personal använder området för fysisk träning. På tomten finns en grillplats samt bord och bänkar. Torpets lokaler uthyres också till olika sammankomster.

Tack vare Skogvaktaren Sigfrid Karlssons stora intresse för växter så finns det i Frisksporttorpets omedelbara närhet en mängd olika träd och buskar. Detta bidrog till att man 2010/2011 kunde anlägga en arboretumstig på Frisksporttorpets mark.
(Underlaget till denna text kommer från Alf Johansson, son till den dotter som var 1 år när Sigfrid Karlsson flyttade hit.)

9 svar på ”Frisksporttorpet

1. Pingback: Frisksportartorpet | Naturligtvis

• Om man klickar på “Torpet” i huvudmenyn på https://nykopingfrisksport.se kommer man till en sida med en tillhörande modifierad meny. I den menyn så finns “Hitta till Torpet”. Då kommer man till en sida med en karta som man kan zooma in och ut i, där torpets plats är markerad med en röd pil.

En textbaserad beskrivning skulle kunna vara:

Åk Blommenhovsvägen från rondellen vid Gullans Kiosk (som ligger vid Brunnsgatan mellan järnvägen och stora lasarettsparkeringen) mot och förbi Blommenhovs hotellinfart upp mot Nya kyrkogården. Precis innan kyrkogården finns en väg till höger. Det finns en pil som det står “Frisksporttorpet” på och en stor skylt som det står “Grönborgs handelsträdgård” på. Kör in på den vägen, ta sen vänster precis innan växthuset (där finns ytterligare en skylt med texten “Frisksporttorpet). Följ den vägen (den går precis utanför den mur/staket/häck som inringar kyrkogården). Efter ca 200 m ligger Torpet på höger hand.

Det finns alternativa sätt att ta sig dit, men detta är den väg som är lättast att beskriva.

2. Pingback: Då slog den till |

• Tipspromenaderna vid Frisksporttorpet pågår även under vintern, förutom jul- och nyårshelgerna. Däremot är det ett tre månaders sommaruppehåll…

3. Hej! Finns det möjlighet att hyra frisksportartorpet för namngivningcermoni ? Mvh Sabina Flatöy med familj